Een reserveringssysteem voor parkeren is een absolute must

22 Apr 2022

Elk bedrijf geeft weer een andere invulling aan het parkeervraagstuk. Dus kan het gebeuren dat bij sommige werknemers parkeren op kantoor leidt tot irritaties, terwijl andere werknemers met de aanwezige parkeerfaciliteiten op hun wenken worden bediend. In opdracht van Toogethr werden ruim duizend werknemers bevraagd naar hun parkeergedrag en ervaringen. We vroegen Rob van der Marel, Coördinator Facilitair bij Danone DPA HQ, hoe hij tegen de belangrijkste resultaten aankijkt en inzicht te geven hoe Danone omgaat met het thema parkeren.

Een parkeerplek reserveren nog een uitzondering?

Parkeerlocaties zijn vaak statisch, wat betekent dat zakelijke parkeerlocaties meestal nog met vaste parkeerplekken worden ingericht. Flexibiliteit is op de meeste parkeerterreinen dan ook ver te zoeken. Toch is één van de meest in het oog springende resultaten uit het onderzoek dat 86% van de ondervraagden aangeeft dat ze geen parkeerplek kunnen reserveren voordat ze met de auto naar kantoor gaan. Ook al bevestigt dit percentage onze aanname dat parkeerlocaties nou niet bepaald dynamisch worden gebruikt. Slechts 14% van de bedrijven heeft een reserveringssysteem op haar parkeerterrein(en) geïntegreerd, wat toch wel opvallend weinig is. 

 

Danone is één van de bedrijven waar reserveren al wél langer mogelijk is. “Reserveren van parkeerplekken is altijd onderdeel geweest van ons parkeerbeleid, vanwege het feit dat we hier met 650 collega’s op kantoor kunnen werken, terwijl we maar 180 parkeerplekken hebben”, licht Rob van der Marel toe. “Met de komst van corona hebben we besloten om iedereen in het systeem te zetten, zodat iedereen toegang tot en de beschikking heeft over deze parkeerfaciliteit. De vraag is natuurlijk hoe we dat weer gaan terugdraaien als werknemers straks weer meer naar kantoor komen.”

Parkeerplek reserveren betekent inzicht

Parkeren, of het gebrek aan de mogelijkheden daartoe, leveren uiteenlopende irritaties en wensen op. Uit ons onderzoek blijkt dat werknemers het meeste behoefte hebben aan zicht op of en waar er parkeerplek beschikbaar is voordat ze naar kantoor komen (23%). Grotere parkeerplekken (19%), het hebben van een vaste parkeerplek (18%) en meer laadmogelijkheden voor elektrische auto’s zijn andere wensen die hoog op het lijstje staan van de zakelijke parkeerder. 

 

Wanneer je voor werknemers als hub functioneert, ontkom je niet aan een reserveringssysteem voor parkeren.

 

Waar bedrijven met een reserveringssysteem tegemoet kunnen komen aan de grootste behoefte van hun werknemers rondom parkeren, heeft een slim parkeermanagementsysteem voor hen dezelfde grote voordelen. Gebruikersdata spelen daarin een belangrijke rol, zo ook bij Danone. “Wat mij betreft moet je als bedrijf altijd een systeem hebben waarbij mensen een parkeerplek kunnen reserveren. Dat moet dan een gebruiksvriendelijke tool zijn én een tool waarvan je als werkgever relevante gebruikersdata terugkrijgt, zodat je kosten beter kunt alloceren en je kantoor en parkeergarage efficiënter kunt inrichten. Als ik naar onze locatie kijk dan zou het goed kunnen dat we in de toekomst vooral een hub worden voor werknemers die in de omgeving van Hoofddorp wonen. Ook in dat geval ontkom je niet aan een reserveringssysteem om te parkeren en smart building software. Je moet namelijk weten wie er wanneer aanwezig is op kantoor, zodat je deze data kunt gebruiken bij de inkoop van andere facilitaire services, zoals catering en schoonmaak.”

 

Toewerken naar een optimale parkeerbezetting

Parkeermanagementsystemen geven niet alleen inzicht in wanneer welke werknemers op kantoor komen, het biedt ook de mogelijkheid de parkeercapaciteit te optimaliseren wanneer je met meerdere bedrijven één parkeerlocatie deelt. Rob van der Marel ziet voldoende mogelijkheden om het parkeren efficiënter in te richten. “Denk aan gezamenlijke tooling, waarmee je bijvoorbeeld plekken kan verhuren als blijkt dat je ze niet nodig hebt, zoals bij ons op het bedrijventerrein een interessante optie zou zijn met onze buren. In het weekend staat alles leeg, wellicht kan je de parkeerruimte dan ook voor andere doelgroepen beschikbaar maken, zodat je zoveel mogelijk efficiënt en kostenbesparend met je parkeerplekken omgaat.”

 

Bedrijven gaan in de toekomst met gezamenlijke tooling hun parkeerplekken efficiënter en duurzamer benutten.

 

Ben je benieuwd naar alle resultaten en wil je meer bevindingen lezen van Rob en andere parkeerexperts? Download dan nu de whitepaper!  


Categorieën
Thema's
Share this on