Contactloos betalen in de lift

16 Nov 2015

De vraag naar gemakkelijke en GEBRUIKSVRIENDELIJKE betaalmethoden neemt sterk toe. CONTACTLOOS betalen voldoet hier volledig aan. Per maand worden ruim 4,4 miljoen contactloze betalingen verricht bij één van de meer dan 70.000 betaalpunten die in Nederland geschikt zijn voor contactloos BETALEN. Dit aantal GROEIT elke maand en biedt ook de parkeerbranche nieuwe kansen.

VAN CASH NAAR CASHLESS
“Het is een positieve ontwikkeling dat het aantal contactloze betalingen sterk blijft toenemen”, geeft Wouter Sterckx, Marketing Manager bij WPS Parking Systems, aan. “Parkeren zal hierin niet achterblijven. Op veel plaatsen wordt pinnen en Dip & Go toegepast binnen parkeren als gemakkelijk alternatief voor, of aanvulling op, betalen met contant geld. Om de gebruikerservaring en het betaalgemak verder te optimaliseren is contactloos betalen door middel van Tap & Go geïntroduceerd.” Tap & Go is gebaseerd op NFC-technologie (Near Field Communication). Bij Tap & Go wordt de betaalpas, voorzien van Maestro of V-Pay logo, of zelfs een mobiele telefoon met elektronische portemonnee, contactloos gelezen door hem kort voor de lezer te houden. Invoer van de pincode is hierbij niet nodig. Via de NFC-chip in de betaalpas of telefoon legt de parkeerautomaat contact met de bank en wordt het saldo op de rekening gecontroleerd. Binnen parkeren is het maximumbedrag per transactie vastgesteld op €50,-, zonder cumulatieve limieten en daglimiet.

VOORBEREID OP DE TOEKOMST
“Contactloos betalen biedt een heel andere betaalbeleving voor de consument. Betalingen kunnen snel afgehandeld worden en vooral betalen met een mobiele telefoon biedt extra mogelijkheden door bijvoorbeeld koppelingen met loyaliteitskaarten of online kortingsbonnen.”
De toepassing van deze nieuwste technologieën biedt zowel consumenten als  parkeerexploitanten een aantal grote voordelen. Vooral op het gebied van gebruiksgemak is Tap & Go een belangrijke verbetering. Met Tap & Go is het bijvoorbeeld niet nodig een parkeerkaartje uit te nemen bij het inrijden: identificatie en betaling, al dan niet gebaseerd op betalen per minuut, vindt plaats bij de in- en uitrijterminal op basis van de betaalpas of telefoon.” Voor consumenten is het hierdoor niet meer nodig bij de betaalautomaat een betaling te verrichten. Dit draagt direct bij aan een snellere afhandeling en een verhoging van de verwerkingscapaciteit van de parkeervoorziening. Door Tap & Go als betaalmethode te accepteren komt er minder contant geld in de parkeervoorziening in omloop, wat weer bijdraagt aan een verhoging van de veiligheid en efficiency. “Nieuwe betaalmogelijkheden vragen een extra investering. Hoewel de investeringen om Tap & Go in te voeren beperkt zijn, zullen exploitanten, beheerders en eigenaren van parkeervoorzieningen altijd zelf de afweging moeten maken welke betaalmogelijkheden zij bijvoorbeeld als alternatief te bieden hebben, wat de betaalbehoefte is van hun klanten en of de investering voor hen opweegt tegen de verhoging van de gebruiksvriendelijkheid en verlaging van de operationele kosten. Nieuwe apparatuur adviseren wij sowieso altijd te voorzien van Tap & Go.”

SIMPEL EN EENVOUDIG
Verschillende bedrijven zoals ING, Rabobank, Vodafone, Google en Apple bieden allemaal een nieuwe betaaloplossing waarmee consumenten simpel en eenvoudig betalen met een betaalpas met NFC-technologie of elektronische portemonnee. “De keuze van een consument voor het gebruik van een bepaalde betaaloplossing hangt vooral samen met de beschikbaarheid van de juiste middelen. Zo is ruim 50 procent van alle in omloop zijnde bankpassen geschikt voor contactloos betalen. Het aantal mobiele telefoons met contactloze betaalfunctionaliteit is echter nog zeer beperkt en daardoor is ook het aantal betalingen met een mobiele telefoon momenteel nog beperkt. Uiteraard dienen banken en andere providers deze technologieën wel op grote schaal uit te rollen en te blijven ondersteunen.”

Om technologie op grote schaal beschikbaar te maken voor consumenten moet voldaan worden aan een aantal belangrijke succesfactoren.
Door de betaalmethode simpel en eenvoudig te houden, zien consumenten duidelijk het
voordeel en wordt de technologie sneller geaccepteerd. “Het gebruik van het unieke NFC
logo en een logische positionering van de lezer op de terminal of betaalautomaat is hierbij een
vereiste. Ook voor de parkeerexploitant is hier een belangrijke rol weggelegd: consumenten
moeten duidelijk geïnformeerd worden dat inen uitrijden en/of betalen met Tap & Go mogelijk
is in de betreffende parkeervoorziening en hoe dit werkt. Iets wat we nu nog te weinig zien.”


BLIJVEN INNOVEREN
“De diverse spelers in de parkeermarkt moeten wel blijven innoveren en met de vraag uit de
markt meegaan. Alleen door betaaloplossingen te blijven introduceren en ondersteunen
zal contactloos betalen binnen parkeren ook een succes worden. Een voorbeeld hiervan is Apple Pay en Android Pay van Google: hoewel de beschikbaarheid van geschikte telefoons in
Nederland nog beperkt is, is de apparatuur wel al volledig geschikt voor betalen met Apple Pay en Android Pay.”

Categorieën
Advertenties
Share this on