Hoe maak je mobility hubs haalbaar en commercieel interessant?

27 Nov 2023

In vrijwel elk stadsontwikkelingsplan en elke mobiliteitsvisie kom je ‘m tegen: de mobility hub. Klinkt goed, maar wat is het precies? Het is vooral, net als smart city en 15-minutenstad, een containerbegrip. Iedereen ziet ongeveer dezelfde contouren, maar over de exacte inhoud verschillen de ideeën. En vraag je naar commerciële haalbaarheid en terugverdientijd, dan worden de antwoorden helemaal vaag.

Wanneer wordt iets een mobility hub (of mobiliteitshub of mobi-hub)? En concreet de vraag aan jou: wat is voor jou een mobility hub? Is dat een parkeergarage met oplaadpunten, een fietsenstalling en aansluiting op het OV? Of is een hub een ontmoetingsplek aan de rand van de stad, waar parkeren, OV, horeca, deelmobiliteit en gemaksdiensten samenkomen?

Geen grenzen aan de verbeelding
Als je nadenkt over de toepassingen van een hub en je laat je verbeelding zijn gang gaan, dan zijn er nauwelijks grenzen. Start bij een verzamelpunt voor mobiliteit, een schakelpunt tussen vervoersmodaliteiten. Dus auto, OV, fiets en deelmobiliteit zijn logische ingrediënten. Dan een stap verder. Als bewoners en bezoekers daar dagelijks komen, is het ook een interessante plek voor Starbucks of McDonalds. En voor een postpakketpunt, een kinderdagverblijf, sportschool, stomerij, apotheek, supermarkt, huisarts, toko en ga zo maar door.

Plan, papier, praktijk


Met voldoende verbeeldingskracht maak je van een parkeergarage een fantastische mobility hub. Vervolgens is het de kunst om van verbeelding en fantasie de praktijk in te duiken. Wat zijn de doelstellingen? Autoluwe binnenstad, bereikbaar blijven van een krimpgebied? En hoe maak je de hub haalbaar en commercieel interessant? Is de hub aantrekkelijk genoeg voor retail, logistiek, maatschappelijke functies?

Verbeelding is goed, plannen zijn beter. Wat zijn jouw ideeën en plannen voor een mobility hub? Wij denken mee en gaan met je in gesprek over tactisch sterke plannen, die een duurzame en toekomstbestendige oplossing zijn – op papier én in de praktijk. En we maken het graag concreet. We werken nauw samen met de gedreven consultants van Wiebenga Consultants, die met ons en de opdrachtgever de invulling van een hub kunnen concretiseren én realiseren. Zij hebben ruime kennis en ervaring met strategisch ruimtelijke investeringsvraagstukken en gebiedsontwikkeling. Dit is cruciaal omdat de invulling – het concept – van de mobility hub maatwerk is en nauwkeurig afgestemd dient te worden op de specifieke situatie en behoeften van de gebruikers. Wil je verder praten over mobility hubs en over hoe we die in samenwerking concreet en commercieel haalbaar kunnen maken? Neem contact op met ons.

Categorieën
Thema's
Advertenties
Share this on