NIEUWS
Digitaliseren van parkeren levert zoveel voordelen en nieuwe kansen op
[2020-08-10]

“Hoe maak je de ervaring van parkeerders zo aangenaam en soepel mogelijk en kun je tegelijk als exploitant of beheerder kosten besparen, meer regie houden en opbrengsten verhogen? Dat is een actuele en relevante vraag. Ons antwoord is: digitalisering.”


“Wat wil een parkeerder? Zeker weten dat-ie een goede plek heeft en zo min mogelijk gedoe en tijdverlies tijdens aankomst, afrekenen en uitrijden. Als exploitant of eigenaar doe je je best om aan die wensen en behoeften tegemoet te komen. Maar behalve met tevreden gebruikers, heb je ook te maken met je businessmodel”, vertelt Wouter Giesen, accountmanager Mobility & Parking van BeSite.


BeSite bouwt al 20 jaar websites, webshops en apps. Voor de parkeermarkt ontwikkelt BeSite digitale oplossingen om het parkeren comfortabeler, slimmer en winstgevender te maken. Zo helpt de ParkWebshop bedrijven, instellingen en overheden om parkeerplekken online te verkopen, de ParkScanApp regelt de toegangscontrole via de smartphone, de P-Guide App leidt bezoekers, inwoners en werknemers automatisch naar de juiste parkeerplek en met ParkToPay kun je je parkeerplek betalen als een Tikkie. BeSite werkt onder meer samen met bedrijven, ziekenhuizen, woningcorporaties, vliegvelden, gemeenten en evenementenorganisatoren.


Niet meer van deze tijd
“Het is toch eigenlijk niet meer van deze tijd dat je als parkeerder moet zoeken naar een plek en bij vertrek eerst met je kaartje naar de automaat moet om af te rekenen”, zegt Wouter Giesen. “Als je pech hebt, sta je daar ook nog eens in de rij. Zeker in deze tijd wil je voorkomen dat mensen gedwongen op dezelfde plek bij elkaar komen. Maar als corona voorbij is, zou dat ook niet meer nodig moeten zijn, alleen al uit oogpunt van gemak en klantgerichtheid.”


Simpeler, soepeler en transparanter
“In het parkeren valt absoluut de nodige winst te behalen met digitalisering. Op allerlei niveaus kunnen digitale toepassingen de processen en handelingen versimpelen en transparanter maken. Daarmee kunnen voor de exploitant de kosten van onder meer personeel en hardware omlaag. Tegelijk is de data waardevol om – ook realtime - meer inzicht te krijgen in parkeergedrag, -doel en algehele bezetting. Dat levert zoveel relevante informatie voor onder meer yield management en segmentatie. Op basis van data kun je nieuwe producten bieden voor specifieke doelgroepen en actief sturen: bijvoorbeeld bezoekers en medewerkers van een bedrijf andere locaties en tarieven bieden, abonnementen verkopen, reserveringen mogelijk maken, andere applicaties en parkeermanagementsystemen koppelen, werkgevers kunnen parkeren onderdeel maken van het mobiliteitsbudget van de medewerkers. Er zijn zoveel mogelijkheden en die worden nog veel te weinig benut in onze ogen.”


We zijn eraan toe
“Als je de parkeergarage – of meerdere parkeergarages zoals we in het Arenapoort-gebied of bij RAI Amsterdam doen -  digitaal ontsluit, levert dat allerlei (kosten)voordelen en nieuwe kansen op. Parkeerders zijn eraan toe, net als de eigenaren, beheerders en exploitanten en hun (zakelijke) klanten. Bovendien maak je zo gezamenlijk de openbare ruimtes als geheel leefbaarder en toegankelijker.”

Copyright © PARKEER NETWERK NEDERLAND. All rights reserved.